Tuesday, June 28, 2011

setahun sudah~~~

ya allah..hari ni genaplah setahun aku dok merantau di negeri kelantan ni....dlm diam mase blalu...aku sndri hmpir sje tlupe....btape cptnye mase blalu...imbas kmbali stahun yg lalu...saat ini....6.42 ptg...aku masih tkejar2 dlm minggu orientasi...hari ni jugak hari trakhir aku mlihat mak ayah n adik2 aku di depan mataku sbelum dorg sume pulang ke melaka meninggalkan aku d tmpat yg asing ini demi segulung ijazah di masa hadapan...sungguh...berat hati ingin berpisah...akan tetapi,cinta trhadap ilmu Allah harus diberikan keutamaan...aku lepaskan jugak kepulangan mereka demi meneruskan perjuangan di cni....

"org x nk prgi..org x nk jauh sgt.....biarlah org smbung form6 je mak...."itu dialog aku saat aku mnrima kputusan yg aku akan ditempatkan di Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu....14/6/2010...tarikh itu merubah sgala2nya dlm hidupku.....aku duduk tmenung memikirkan setiap prkara dan consequence yg akn tjadi seandainya aku mnerima tawaran tsebut....
"ko da gile ke su???tawaran ni kalo skali ko da tolak,x kan dtg lg kat ko ko tau x!!!" itu pulak kate member aku mufidah....aku same2 apply n wat medical checkup dgn die b4 kitorg masuk IPG....
"Aku x nak mnyusahkan mak bpk aku....kalo aku jauh,byk duit nk pkai..."itu yg aku pkirkan....
akhirnya,aku mmbuat kputusan utk mnerima tawaran diploma tesl kat Universiti Darul Iman kat Terengganu....tawaran tu dtg skali dgn cek ptptn sbnyak rm 1500..bg aku, tu da ckup utk mnmpung pbelanjaan masuk aku utk semester prtama...mak aku pon x ckap ape2 lg...bg die, die akn sokong sume kputusan aku...asalkn aku nk smbung blajar...mybe org lain x kan fhm...tp,aku buat kputusan mcm tu sbb aku sgt sygkan family aku...aku x nk susahkan mak aku nk carik duit utk aku msuk IPG sbb time tu ayah aku x dpt keje lpas da bhnti 6 bulan..bygkanlah...tp satu pg, mak aku kejut aku bngun tdo....die bgtau sumting yg memg buat air mata aku yg brutal ni jatuh jugak...

"kakak,cik habsah kate,baik kakak trime je mktab tu...nnti kakak ade elaun da....mktab x pkai pinjaman..pkai elaun...kalo kakak masuk u,ptptn lmbat masuk...nnti kakak yg susah nk mkn ape sume kat sane....kakak trime je eh..."

"tp duit macam mane??"

"kak milah kate die akn bntu kakak...kakak pkirlah ye...kak...ni sume utk mase dpan kakak...kakak hrgailah jasa dorg ni...mak sndri x tau nk wat ape lg..."

tnpa byk kate,aku pon mngangguk tnda stuju...akhirnya bmulalah kisah baru dlm hidup aku....sgala prsiapan disiapkan smbil aku mnikmati hari2 trakhir di melaka....sayu hati tatkala melihat jiran2 dtg utk mnghntar aku di saat aku hndak brangkat pd 27/6/2010 jam 10 pagi....kami sekeluarga pun brangkat pergi....selamat tinggal melaka.....kini aku mngenggam harapan sume org kat kmpung tu...da stahun aku  mlayari bhtera kat mktab ni sndrian...hnya tuhan sbg teman....alhmdulillah aku dberikan ksempatan utk bjuang demi masa dpanku...terima kasih ya allah...terima kasih ya allah...terima kasih ya allah...

p/s:brkatilah ayah dan kerjanya agar kekal....

1 comment: