Saturday, June 18, 2011

1st day in new sem part ii...

hari ni aku smpi kul 7 lbih td...abg mansor amek kat stesen td....sayu hati mlngkah turun dari bas....btmbah sayu mengenangkan wjh mak yg x putus2 usaha carik duit...wajah ayah yg sedaya upaya nk bg ksenangan kat diri ni...ya allah...hebatnya ujian ppisahan ini..hanya Engkau yg mmpu mredakan rndu ni....adik2 yg keletah memg memenatkan spnjang holiday ni...tp tu sume yg jd azimat utk truskan usaha....everytime masuk new sem aku akn ckp bnde yg same..haiz...bosan la...tp kali ni aku nk ajak korang sume kmbara ke alam rohani ckit....aku da alami smue ni mase cuti ni..ape yg aku nk wat...pagi2 lagi aku da dkjutkan dgn ssuatu yg memg myedihkan ati ku sbg sorg muslim,,,,ya allah....x dpkir lagi psl mak yg masih hidup di sisinya...

bukak minda anda sume....
renungkan slame bberapa tahu anda hidup...da bpe byk dosa yg anda lakukan...
da bpe byk caci maki yg da anda sume hamburkan...
da bpe kali pkataan 'ah'kluar dari mulut anda bile anda bkate2 dgnnya...
ya allah....
ntah bpe byk yg tlah aku katakan pd emak...
ntah bpe kali hati emak tsentuh...
ntah bpe kali emak mrintih gara-gara aku....
ntah bpe kali air mata emak gugur di tanah sebab diriku...
akn ttapi,
bila ditanya...
knape emak mnangis,org ade buat salah ke mak?
x de nak....
kamu x de salah pape pon pd mak...mak sakit kpale je...
tp itu alasan yg hanya boeh diterima di kala aku kanak2...
sekarang, aku tau persis knape mak mnangis...

aku dptkan tgn mak,.....
maafkan akak....
akak byk bdosa dgn mak...
akak jahat....
akak da wat mak mnangis...
akak anak derhaka....
ampunkan akak ibu....
akak jnji akak x akan buat lg....
emak ampunkan akak kan????
mak jgn takut...
akak akn bhgiakan mak...
mak ckp je ape yg mak nak....
mak mmbalas......mak cuma nak akak bjaye dlm plajaran je...mak cuma nak akak hidup bhgia...taat pd printah allah...rasul...agama....itu je...mak x lame tuhan jemput da....satu je yg kakak boleh tlong mak...
jadi anak yg solehah...
anak yg boleh tlong sedekahkan al fatihah,bcekan yasin kalo mak da x de nnti..boleh kakak buat???

boleh ke kita lksanakan tanggungjwb yg simple tu???tepuk dada tanya iman....
aku mragui bolehke kite lksanakan ini?
aku sdih..ade yg snggup ketepikan mak demi manusia lain yg x tntu akan jadik isteri....aku sedih..ade yg x pkirkan air mata mak bile mngatakan "tuhan tu x wjud..kalo wjud die x kan wat hidup sy mnderita mcm ni..." ya allah...nauzubillah...renung2kanlah...

otak pon da miung ni...off.....assalamualaikum frens...

No comments:

Post a Comment