Thursday, June 23, 2011

mane manners org malaysia????

manners...manners...manners...bnde ni seringkali dikatakan oleh kita..kalo kite tgok org lain kureng ajo ckit, kite akn kate bukan2 psl mamat or minah tu...tp,kite x sdar apa yg kite sndri wat..ade ke kite ni da ade manner yg mncukupi sbg sorg manusia???

asal aku ni skema sgt arini???bukn pe,td tgahari <x de la tgahari sgt> aku sdg mnelefon mak aku btanye khabar smbil mngadu ttg ksihatan ku ini...asalnye nk puasa gnti la..tp memg da x ttahan..smalam x sahur...mlm td muntah2 thap langit ketujuh...basically aku memg da khilangan zat dlm bdn ini krane sume yg aku mkn smalam tlah dimuntahkan kmbali tnpa ade ckit pon yg tsisa dlm bdn ni...layu trus aku dek penangan kemuntahan yg mlnda...

nk jadikan cerita,aku kol mak aku,smbil bjalan mnuju ke kafe yg trindah....sdg aku kol tu ade la mamat nk lalu dpn aku...disbbkan ksedaran sivik yg tinggi (koya) dlm diri aku ni,aku pon mngundur sdikit ke blakang...berikan laluan kpd mamat tu utk lalu...tlefon masih di tgn...dlm aku mngundur,aku dikejutkn dgn dengusan yg agak rude diblakang aku....yg aku dpt tau,dri bunyinye,seorg lelaki...aku pon mnoleh dan smpat tgok bju die je sbb still talking wif my mum..da sudah tu,aku pon tanye member aku..die kate mamat tu...aku pon disebabkan kmabukan yg tramat,aku pon pi la order mkn dulu...da settle sume,tgah duduk,aku tanye balik member aku...x puas hati ni..."lu langsi lu mati"

aku              : sape mamat blakang aku td???da x de adab ke ckp ngan org mcm tu???sopan la ckit...
member aku : ntah....****** kot.....
aku              : yg mane satu???ce tunjuk ckit???
member aku : yg pkai spek pkai bju batik kat sane tu....
aku              : hah!die tu....geramnye aku..tau la ko da ******....x yah nk tunjuk lagak...
member aku (2): die tu jgn dlayan...aku phm da prangai die...
aku              :ko kenal die ke????
member aku (2): x knal sgt..tp aku tau prangai die...

aku bukn ape...kate byk2 kang jd mngumpat lak....tp bleh je kan kalo ko nk ckp elok2....gunalah manners ckit..."ehem..excuse...","tumpang lalu jap...." n byk lg kata2 manis....bukannya main jerkah2...klo korg da jerkah2,memg la angin puting beliung aku pon dtg...jgn marah la kalo aku btkar jd hulk hogan...aku baik2 tp korg lyn mcm ni...sorry la...satu je la aku nk ckp pd golongan mcm ni..behave la dulu kalo ko nk org hormat ko...dulu aku memg hormat sgt mamat ni...memg respek die...sbb aku pkir die pon org kmpung gak...tp masuk sem ni,memg x bleh blah la...sorry to say bro...you are out of my list!!!

No comments:

Post a Comment