Thursday, March 24, 2011

homesick~~~~ :'(

setelah sekian lama aku x update blog ni, hari ni, aye (standard member aku sebut 'saya' dlm bhasa melaka) akan memulakan semula langkahku...

lihatlah tajuk hari ni ye murid2...HOMESICK~~~ Apakah yg dimaksudkan dgn homesick?ada sesiapa yg tahu?kalo ade sila angkat tgn mcm saye~~~~


rasenye dgn ilmu yg x seberapa dlm bidang kosa kata ini, izinkan lah saye bkongsi dgn anda semua apakah ertinya HOMESICK ini...
Home dari segi bahasa ialah rumah, dari segi istilah pula, home bermaksud tempat tinggal...
Sick pula bermaksud sakit atau tidak sihat...So, home + sick=homesick...maka, rumah + sakit= rumah sakit...
hah????awat pelik semacam bunyi???rumah sakit???

bukan yg ni...

homesick ni yg aku n member2 aku slallu kena la..kadang2 tu kronik la jugak..tapi mase sem 1 dulu la...da masok sem 2 nk ke penghujung ni,aku da sihat da...hak member2 lain tu aku x tau la..x sure la...t aku roger...ni sebenarnye nk bgtau cara2 nk rawat homesick....harap2nye yg ni akn bguna utk mereka2 yg dok jauh dari family mcm aku ni....senangnye sebenarnye caranye...cuma bergantung kpd kekuatan dan keazaman insan itu sendri...ok lah....mula2,

1) B positive....bukan jenis darah b +ve eh..jgn nk loyar burok pulak...letakkan mind set yg kita x kan selamanya kekal bsama atas dunia ni...kita ni makhluk tuhan...cukup masa kalau tuhan da berkehendak utk mengambil kite, homesick pun x kan dpt halangye...x kan kite nk ckp kat malaikat, "saya ade homesick..leh x tangguh? saye x leh jauh ngan family ni"... x boleh syg oi....kalo da ajal tu, x kan leh tunda walau sesaat....so,tanamkan dlm diri yg kie harus belajar berdikari...

2) try cari hiburan atau kwn2 yg dpt membntu kite lupekan umah..mksud dcni bukn lupekan trus umah tu, boleh tlg kite kwal rndu yg melampau kat umah tu....kalo yg dok asrama tu, baik2 lah ngan roommate anda...roommate ni yg akn tinggal bsama kita utk masa yg lama...lebih dari masa kita habiskn kat umah...mcm aku ni, alhmdulillah aku dpt roommate yg btul2 gile2 same otak mcm aku..kire satu kepala la...kak yanie name die...baik pun baik..bile dlm bilik aku x de la hmsick...nak2 ngan prangai kitorang yg sme2 gile ni..gegar aras D ni!!!!

3) yg ni mybe akn mcm kurang ckit la tp its not wrong to try right?...jgn kol mak ayah korg utk 3 hari berturut2....bukan la aku nk mengajar korg kurang ajar...ni sebab, org yg homesick ni die kebiasaannya akn kol parents dorg almost everyday...aku tau coz aku dulu pon gini...hahha....so,try tahan rindu tu...demi masa depan korg jugak....nnti korg da bjaye, mak ayah korg jugak yg senang...x ke begitu???so, bjuanglah utk kesenangan di masa depan dan iringilah pjuangan itu dengan kekuatan...ANAK DAGANG MESTI KUAT!...tu yg mak aku selalu cakap kalo die tpon aku...korg try la...insyaallah

4)kalo x leh jugak, try busykan diri korg dgn aktiviti2 harian...try wat setelkan2 sume keje yg ade dpn mata tu..tp jgn smpi x tdo pulak..just sje je nk sibukkan diri sudahlah...try to do anything that can make your mind off home...asalkan tidak yg melebihi syariat yg ditetapkan sudahlah ye...

janganlah smpi mcm ni pulak...ishishish...

5)yg ni pulak aku x rekomen sgt...tp kalo x de cara lain, try mkn aiskrim...sejuk2 tu mybe akn menyejukkan sayu hati korg tu..aku wat benda ni,ok je..try la...tp aku x galakkan...aku x de kaitan ye kalo ade komplikasi...lalalaa

6)yg ni paling penting....jgn lupe yg kemana sahaja kite pergi, kite ade Yang Maha Esa utk brsama kita...tuhan sentiasa bersama kita....jgnlah sesekali kite menganggap yang once kite jauh ngan family kite, kite akan berseorangan.sesungguhnya anggapan gitu ammat salah wahai saudara saudariku sekalian...oleh itu, sentiasalah dekatkan diri kepadaNya agar Dia pun akan dekat dgn kita ye....

Oleh itu, inilah yg ingin aku kongsikan this time...aku da lame tpikir nk tulis psl bnde ni..tp disebabkan kekangan yang ada, dari sehari ke sehari bnde ni btanggguh...so, esok cuti...lot to do...harap2 pkongsian kali ni dpt membntu serba sdikit kpd mreka yg sememangnya 1 spesies mcm aku ni mase baru2 masok mktab...hahaha...jgn nangis2 ye...<aku x jnji aku x nangis>  SEE YOU DI IPG....


SEMEMANGNYE HOME SWEET HOME...=)

No comments:

Post a Comment