Saturday, January 12, 2013

misi tahun baru...

hahaha..tajuk pelik da...seriously, xde idea....these days aku bjaye mengaktifkan diriku....every petang aku trun joging..utk ape, untuk misi diet di tahun baru...dok umah mase cuti sem ari tu melantak x ingat dunia...hahaha...sampai sini baru datang kesedaran nak jalani hidup sihat...bukan kat umah x leh hidup sihat...cuma xde geng....adik perempuan aku memg malas tahap kemalasan la kalo aku ajak joging...n mesti korang tanye, sorang2 xleh gi joging ke? well, here's the thing...rumah aku tu kampung plus bandar....kalo nk gi joging kena ade teman...kawasan joging agak senyap sunyi...memg bahaya untuk perempuan2 utk beriadah sorang diri....walaupun aku anak jati kampung tu da nak masuk 21 tahun, x berani gak...ade kes budak kecik hilang kot dulu...uuiiiii..seram gak aku.....walaupun aku ni da besar panjang, sape tau...so, better mencegah...

balik ke topik joging aku, jog kat padang maktab ni memg best la...smangat rase bile ade kawan2 yg semangat nak joging same2...kalo xde geng pun, aku jalan jek...pasang earphone, bukak lagu, go on.... simple....one thing for sure, best kalo kite da aktifkan diri ni...boleh rase perubahan pada stamina..

n untuk kes diet tu, aku xde diet yang betul2 x makan nasi ke...sebab ape? sebab aku ni penyakit bak kate mak aku....GASTRIK.... musuh utama untuk mereka2 yang cuba2 untuk berdiet...so, the only thing yang aku boleh buat kalo nak kate berdiet ialah, JANGAN DINNER BERAT2 n JANGAN LEBIH PKUL 8 MALAM...itu je...nasi aku makan macam biase jek...nasi tu wajib...kalo x makan nasi, aku ganti dengan karbo yang lain macam mee or bee hoon...nasi tu pun ckit la...jangan menggunung...hahaha...tapi aku mesti ade karbo...kadang2 tu aku buat cheat day....makan je ikut suka...tapi aku mesti ade karbo la...
kalo x, perut ni akan meragam balik...n  aku gerenti kat korang, ubat untuk gastrik ni memg X SEDAP....i repeat, X SEDAP....ubat lain aku boleh telan...ubat yang ni memg aku seksa nak telan...rase mcm eeuuwwwww la....

so, skarang tengah struggle nak capai objektif...nak trunkan lagi berat ni....nak tgok berjaya x...one thing for sure, mase foundation, aku pernah trun 4 kg in 2 weeks....lpas tu, naik balik disebabkan otak yang sewel yang da x cakna tentang kesihatan ni...insyaallah, skang kite try balik...one thing for sure, mak kate,

" mak nak tengok sikit perubahan balik cuti nanti...."

"mase abg sdare kahwin bulan 3 nanti mesti da ade perubahan..."

3 minggu lagi before balik cuti CNY...aja2 fighting!!! 

No comments:

Post a Comment